Wednesday, July 18, 2012

Standing Lamp Antik (KIV Sale)


Salam,

Before we started reading this entry, ayat-ayat dan kata-kata semangat di bawah sangat berguna...

" Being passionate about your job is more than the old adage "do what you love". Putting passion in work: The trick is not just to feel passionately about your job, but to act passionately too. If you act passionately, you won't sit passively through another boring day. You can't. You will share that passion with the others in the area you love. Your energy can lift all of them. Even if it doesn't, you will feel better knowing you are doing something to advance the cause in which you believe passionately."


Alkisahnya, lampu ni sejak aku ambik berbulan-bulan yang lepas langsung aku tak pedulikan. Lampu ni aku dapat masa hunting kat Mantin. Ni memang lampu lama digunakan kat klinik lama yang telah dibuka pada era 1960an. Masih berfungsi dengan baik semasa aku 'on' kan dia. Anyway, lampu ni aku telahpun modify dan makeover semula dengan nafas baru.

Di bawah ni adalah peringkat-peringkat awal hingga akhir makeover dilakukan. Layanzzz...

 Siap sedia untuk melakukan proses mengecat tiang lampu. Keseluruhan lampu dibukak part by part tinggal hanya tiang.

Bahagian tiang part bawah di cat. Make sure debu dan kotoran tidak melekat di bahagian yang hendak di cat.


 Bahagian yang atas selesai di cat.

Tiba masanya pula bahagian cover lampu pula di cat. Bahagian ini perlukan ketelitian. Mengecat barang metal memang lambat nak kering.


 Cover lampu selepas di cat putih pada bahagian dalam.

 Tiba untuk mengecat bahagian luar pula dengan warna biru/ turqoise

Mengecat pula di bahagian tapak.
Mengecat tapak lampu dengan warna turqoise merupakan kerja terakhir dalam sessi mengecat. Selepas selesai sessi ini, tiba pula pada sessi memasang plug, wayar dan yang berkaitan dengan elektrik dan bahagian mentol.
 
Plug tiga pin dipasang pada wayar.
Wayar disambungkan melalui lubang di tiang terus kepada lubang shade lampu. Wayar sepanjang 3 meter digunakan.

Akhirnya....

Siap jugak lampu ni aku restore!. Walaupun tak sehebat mana tapi ia memang nampak retro look. Boleh lah aku letak kat living room aku nanti. Bila dah siap looks nice jugak.

Overall lampu yang telah siap di restore.

 Pandangan dari sisi hadapan.

Pandangan dari arah belakang.

Pada keadaan lampu dihidupkan cahayanya.

Lampu ni buat masa ini NOT FOR SALE. Sekiranya pada masa akan datang aku rasa nak jual, aku akan masukkan dalam FB dan juga blog ini.

Salam dan adios..

No comments:

Post a Comment