Thursday, July 19, 2012

LP Rack & LP Cypress Hill


Salam,

Hari ni entry aku lain sikit. Ada dua barang old-skool, satu kegunaan zaman 60's dan 70's. Dan another one LP favourite aku di zaman 90's. Rack LP di atas yang boleh meletakkan LP sebanyak 50 keping adalah hasil pencarian (hunting) aku semalam. Last month aku ada terjual sebiji rack macam ni tapi bila dah jual rasa nyesal plak. Then nasib baik aku dapat jumpa rack macam ni lagi. Dapat pun dari sebuah rumah di area Ampangan.

Ada chop Polydor kat rack dengan nombor bilangan LP.

Rack ni buatan Polydor adik beradik Polygram kot. Tahun ianya dibuat tak dapat dipastikan. Barang-barang sebegini memang unik dan agak susah nak carik kat kedai-kedai kaset mahupun kedai muzik nowadays. Anyway, this rack akan aku letakkan LP-LP aku yang tidak berjaga tu. At least LP akan berkeadaan baik tak rosak diletakkan begitu sahaja.

EP/LP Cypress Hill yang aku ada, sayang plak nak jual. Susah nak dapat balik.

"Throw your set in the air"

Anyway, satu lagi barang ialah sebuah LP kegemaran aku antara LP yang aku ada. LP kumpulan rap hardcore yang aku suka zaman 1990's. Tapi LP ni merupakan EP or single lagu grup ni dalam album Temple of Boom tahun 1996 adalah album mereka yang ke 3 selepas kejayaan album ke 2 mereka iaitu Black Sunday tahun 1994 (lagu top Insane in the brain). Maleh nak cerita panjang-panjang hehe..

 Bas Seri Jaya waktu tu, tingkap pun jenis tolak, kalo hujan jenuh menahan air hujan masuk huhu..kalau duk kat tangga, terpaksa lah tahan nak jatuh. Tu semua old-skool days

Tiket bas Seri Jaya (Sumber: cari.com.my)

Untuk pengetahuan semua, tahun 1994 merupakan tahun aku mula-mula baru berhijrah ke Kuala Lumpur mencari rezeki selepas grad. Waktu tu aku selalu gak lepak di Pertama Complex dan masa ni la aku suka dengar lagu ni kat kedai kaset di situ. Naik bas Seri Jaya dari Damansara Heights balik keje ke Sentul Pasar memang hari-hari singgah sini. Sampai tahun lebih kurang 2001 gitu, kedai ni masih menjual LP. Aku sempat jugak beli LP rock melayu kat kedai ni antaranya Bumiputra Rockers, Ella dan Lefthanded tapi semuanya dah jual. Waktu tu memang zaman rock leleh.

Rasa macam nak balik semula pada zaman tu, mau aku beli semua LP yang ada haha... takpe dapat LP ni balik dalam simpanan pun dah kira ok la tu.

Ok, thats all for now.

No comments:

Post a Comment