Monday, January 16, 2012

Scan Info dari Vintage Singapore (Part 2)

Salam,

Sorry sepatutnya entry ni ditulis awal lagi. Info ni aku scan macam hari tu dari buku "Vintage Singapore". Kali ni, about hal minuman-minuman yang agak "femes" zaman dolu-dolu 1950an hingga ke 1960an.


Antara jenis minuman ber gas tersebut ialah F&N (founded by John Fraser 1883) , Green Spot (seperti gambar di atas), Pepsi Cola (bawah) dan lain-lain brand air. Air oren "green spot" ini yang dikeluarkan oleh Amoy canning corp Singapore zaman 1960an juga ditunjukkan dalam buku ini. Sementara air Pepsi Cola pada waktu itu diwujudkan untuk menarik generasi muda dengan konsep ala hip dan fancy. Iklan yang di tonjolkan oleh Pepsi Cola akhirnya menjadikan 'brand' mereka meletops di Asia.


Tapi yang menariknya ada beberapa minuman yang kita jarang sangat dengar seperti Framroz, Eastern Cola, Suka & Long Bros (macam dalam gambar yang akhir dan kedua akhir - sila rujuk gambar). Aku tak tahu lah, tapi at that time aku tak pernah plak minum air-air kat bawah ni. Lagi plak aku membesar di selatan Johor.

Antara air yang agak popular di zaman itu.

Semoga semua dapat info yang dishare kan. Kata orang "Sharing is caring". Sorry lah kalo fakta aku tak jitu dan tepat, minta di tambah.

Regards,


No comments:

Post a Comment