Thursday, February 28, 2013

Kamera Vintage Olympus Pen EE

Salam,

Lama aku tak post untuk jual kamera lama sejak beberapa tahun yang lalu. Dulu aku pernah jual kamera Yashica pun kamera vintage jugak kat dalam mudah. Yang ni pun secara kebetulan aku dapat dari orang. Untuk makluman, aku bukan peminat kamera vintage atau seorang fotografer profesional. Aku cuma tau serba sedikit sahaja pasal kamera ni, itupun aku tanya pakcik Google, haha..


Kamera ni kondisi nya cantik dan superb. Buatan tahun 1961 dari Jepun. Ia merupakan kamera awal (2nd generation model Pen. Kamera 1st generation Pen dikeluarkan tahun 1959). Dengan lense yang fixed focus, shutter speed pulak pada 1/60 sec., ada automatic exposure adjustment. 

Ia menggunkan lense D-Zuiko (tak tahu buatan mana) Boleh mengambil scenery yang cantik. Dulu kamera ni dijual di Jepun dengan harga ¥10,000 yen (at that time lah). Ok, EE tu sebenarnya bermaksud Electric Eye ntah aku pun tak tahu pasal apa.




Ini adalah yang pertama dalam satu barisan model EE yang kekal dalam pengeluaran sehingga tahun 1986, menjadikan ia pengeluaran kamera SLR kompak terpanjang di dunia. Dilengkapi dengan kanta hyperfocal dan sistem pendedahan boleh EE ia adalah hampir terjamin. Berbanding dengan model sebelum ini, benar-benar baru dibina. EE PEN kini dengan meter cahaya Selen dan sel meter di sekitar kanta. 

Bekas pada model memerlukan tetapan pendedahan manual tetapi PEN EE mempunyai tetapan automatik. EE PEN adalah kamera ditembak snap sebenar. Oleh kerana harga jualan yang adil, kamera kecil ini adalah sangat popular dan dijual dalam jumlah yang tinggi. Kamera dari tahun 1961 telah ditandakan pada hadapan dengan Olympus, kamera yang dibina sejak tahun 1962 dengan Olympus PEN.

Harga: RM388 (tidak termasuk poslaju)

Sila email atau call saya untuk keterangan lanjut dan menyenangkan urusan jualbeli. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment