Monday, July 15, 2013

Potret P Ramlee in charcoal

Salam,
Contoh charcoal pastels yang korang boleh beli dikedai (selalunya kedai art)
 

Dari dulu lagi memang aku minat pada art sejak zaman sekolah rendah lagi. Cuma peluang untuk aku belajar di peringkat menara gading agak terbatas. Mungkin disebabkan at that time peluang kerja dalam bidang ni agak kurang atau sukar nak dapat kerja. Thats why aku memilih bidang teknikal lain. Mostly dalam adik beradik aku, kesemuanya mempunyai tangan yang seni dan boleh melukis.
Cara penggunaan charcoal dan hasilnya
 
Anyway, tu dulu. Selagi ada minat tak kira waktu tua atau muda kalau ada masa terluang aku masih ingin asah bakat. Mungkin boleh cari pendapatan tambahan. Mungkin masanya sekaranglah.
 
Basic drawing selalunya cikgu akan ajar pengunaan teknik ini.
 
Charcoal pastels boleh dibeli di mana-mana kedai art selalunya aku beli kat Nanyang Art Supplies di Petaling Street. Bentuknya selalu segi empat tapi make sure guna selembut yang mungkin coz senang patah.


Cenggini lah ropanya charcoal pastel, memang soft gila.
 
Kat Seremban pun ada lupa nama kedainya. Potret P Ramlee ni  (bawah ni) asalnya aku saja-saja tenyeh guna kaler charcoal yang aku dah beli beberapa tahun lepas tapi coz takde masa, so aku malas nak guna. Teknik charcoal memang selalu pelukis guna untuk melukis potret. Tak caya, korang pi Central Market sana semua pelukis guna untuk melukis potret.
 
 Step awal sketch.
 
 Siap sudah.
 
Akan diframekan dan FOR SALE.
 
Ok kepada sesiapa yang nak mulakan lukisan potret, selamat mencuba. Semoga berjaya. Kalau nak minta pandangan aku, no problem.

3 comments:

  1. salam zulkis,
    cantik hasil lukisannya....macam real, syabas! :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,

    di mana boleh saya beli charcoal di kuantan ye? terima kasih

    ReplyDelete